צרכנות פנסיונית פיננסית נבונה בזמן משבר: קצבה חודשית במס מופחת מגילאי 60

מעטים יודעים שאפשר להתחיל לקבל קצבה חודשית מהתוכניות הפנסיוניות כבר מגיל 60, אפילו אם ממשיכים לעבוד. האם זה כדאי, ומהם התנאים לקבלת הקצבה? 

מאת מנכ”ל Tax:on, אבי רוזנבאום

בתקופות של חוסר ודאות כלכלית, כמו זו שנקלענו אליה, רבים מוצאים עצמם במצוקה כלכלית, תעסוקתית או תזרימית, המשפיעה על התא המשפחתי. ברוב המקרים, רובם יימנעו מפגיעה ברמת החיים, גם במחיר של לקיחת הלוואה בריבית גבוהה. 

כפי שניסיתי להראות בסדרת המאמרים על צרכנות פנסיונית פיננסית נבונה בעת משבר, בחלק גדול מהמקרים יש פתרונות אחרים וטובים יותר לשמירה על רמת החיים, תוך מזער הנזקים בתקופה מורכבת: הלוואות ממוצרים פנסיונייםמשיכת כספים במינימום מס, ומשיכת כספי תגמולים ללא מס במצבים סוציאליים קשים

במאמר הרביעי והאחרון בסדרה זו, אציג נקודה קריטית נוספת להתנהלות כלכלית נבונה, הרלוונטית לאוכלוסייה של בני 60 ומעלה. 

רוב הציבור לא יודעים שאפשר להתחיל לקבל קצבה חודשית מהתוכניות הפנסיוניות החל מגיל 60, אפילו אם ממשיכים לעבוד, ובוודאי במקרה של הפסקת עבודה מסיבה זו או אחרת. 

האם כדאי מבחינה כלכלית להקדים את תחילת קבלת הקצבה לגיל 60? ניתן לחשב זאת כלכלית ולמצוא את נקודת האיזון, שקובעת מאיזה גיל מתחילים ליהנות כלכלית מדחיית קבלת הקצבה, בהנחה שנגיע לגיל הזה כמובן. אם לא נגיע לגיל הזה, כנראה שכדאי כבר להתחיל לקבל קצבה. 

האם הקצבה חייבת במס?

כן. באופן עקרוני, קצבה מתוכניות פנסיוניות חייבת במס כמו כל הכנסה רגילה מיגיעה אישית. עם זאת, החל מגיל הפרישה (62 ו-8 חודשים לנשים, 67 לגברים), ישנם פטורים מסוימים על הקצבה החודשית, שמפחיתים את חבות המס.

כך, למשל, קצבה חודשית של כ-1,550 ₪ פטורה ממס לכל מי שהגיע לגיל פרישה, והחל לקבל קצבה. פטור זה ניתן עפ”י פקודת מס הכנסה לכל אחד, ללא קשר להיסטוריה התעסוקתית שלו ולמימוש פטור על פיצויים.

ומה אם אין לי צורך בכסף היום? 

כאמור, לרוב אין כדאיות כלכלית לדחות קצבה פטורה ממס, ולכן כל מה שעליך לעשות אחרי שהתחלת לקבל את הקצבה הפטורה, זה לחסוך אותה (למשל, בקופת גמל להשקעה), לעת פרישה סופית ומוחלטת מעבודה. בעת הפרישה, ניתן יהיה לבחור אם לקבל את הסכום שנצבר באופן חד-פעמי (כפוף לתשלום מס רווחי הון) או כקצבה חודשית פטורה ממס לכל החיים (כולל פטור על מרכיב הרווח).

האם הקצבה חייבת בביטוח לאומי ומס בריאות?

כן. באופן עקרוני, קצבה מתוכניות פנסיוניות חייבת גם בדמי ביטוח לאומי ומס בריאות, עד גיל הפרישה, או הגיל שבו מגיעה לך קצבת אזרח ותיק (המאוחר מבין השניים). עם זאת, יש אוכלוסיות ספציפיות שיכולות ליהנות מפטור מתשלום זה, ובוודאי אלו ששכרם עולה על התקרה לתשלום ביטוח לאומי ומס בריאות, העומדת על 47,465 ש”ח נכון לשנת 2023. 

האם חובה לממש את כל הצבירות כקצבה חודשית? 

לא חובה לממש את כל הכספים שנצברו לטובת קצבה חודשית, וניתן להתחיל לקבל קצבה רק מחלק מהצבירה הפנסיונית, וזאת בהתאם לצרכים הכלכליים, בכפוף כמובן לבדיקה מתאימה. 

האם יש קצבאות שהן פטורות ממס, וכדאי בכל מקרה להתחיל לממש מגיל 60? 

בוודאי. יש סוגי קצבאות שאין טעם לבצע לגביהן חישוב כלכלי, כי בהחלט כדאי לממש אותן החל מגיל 60, ללא קשר להכנסות נוספות (למעט שיקולים של מצב בריאותי).

קצבה מסוג זה קרויה קצבה מוכרת, כלומר קצבה פטורה ממס שמקורה בתשלומים לתוכניות פנסיוניות שכבר שולם עליהן מס, או שלחילופין לא התקבלה עבורה הטבת מס, והתכלית שלה היא מניעת כפל מס. 

איך מוכיחים לרשות המיסים שכבר שולם מס עבור הכספים האלו? 

יש לבצע חישוב נפרד אצל איש מקצוע מתאים, כדי לאתר את הכספים שכבר שולם עליהם מס, או שלא הנו מהטבות מס, ולאחר מכן לפעול מול רשות המיסים, כדי לקבל אישור מתאים לגוף המוסדי, לסימון הכספים כפטורים ממס, ותחילת קבלת קצבה פטורה ממס. 

האם זה כדאי?

בהחלט. מדובר בהטבה ענקית, שעשויה לסייע כלכלית באופן מיידי לכל מי שגילו מעל 60 (למעט חוסכים בקרנות פנסיה ותיקות).

בנוסף, נשכיר כי גברים ונשים זכאים לדמי אבטלה עד גיל 67 בלבד. לצערנו, חלק מהשכירים שמצאו עצמם בחל”ת או פוטרו בימים אלו, הם עובדים מעל גיל הפרישה, ואינם זכאים לדמי אבטלה. עם זאת, הם בהחלט יכולים לבחון אפשרות להתחיל לממש את הצבירות הפנסיוניות שלהם כקצבה חודשית, במיוחד במקרים שבהם זו החלטה נבונה כלכלית, גם לאור הנסיבות המצערות. 

בתקווה לימים טובים יותר וכלכלה בטוחה יותר.

** האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה יעוץ ו/או תחליף לייעוץ ו/או שיווק מכל סוג שהוא ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע”פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. הנתונים נכונים לשנת המס 2023 אלא אם נרשם אחרת.