האזינו: מנכ”ל Tax:on מתראיין ב”גלי ישראל” על פנסיה וביטוח בזמן מלחמה​

אבי רוזנבאום התראיין בתכנית “השיטה” עם איציק מצרפי, והציג כמה פעולות בנושא פנסיה וביטוח, שכל אזרח וחייל מילואים צריכים לבצע בימים אלו

האזינו לריאיון: 

מאת מערכת Tax:on

מנכ”ל Tax:on אבי רוזנבאום התראיין לאיציק מצרפי בתכנית “השיטה” בגלי ישראל, והסביר מדוע חובה לבדוק את תיק הפנסיה והביטוח שלכם, דווקא בימים אלו.

בחיי היומיום, אנשים מעדיפים להימנע מחשיפה למקומות לא נעימים. השיח על ביטוח – מה אקבל במקרה של נכות, מה משפחתי תקבל אם יקרה לי משהו – פחות נעים, ורוב האנשים מעדיפים לוותר עליו. 

אבל אנחנו לא בימים רגילים. אנחנו מצויים בשעת מלחמה, שבה רמת הסיכון גבוהה יותר. בימים אלו, חיסכון פנסיוני והגנה ביטוחית הם כלים חשובים ביותר, לחיילים בסדיר ובמילואים וגם למי שנשאר בעורף. 

אלו חלק מהנקודות שכדאי לבדוק:  

המסלקה והר הביטוח: בשני האתרים האלו אפשר למשוך את כל נתוני הפנסיה והביטוח שלכם. במקרה של פטירה, המסלקה מפסיקה לדווח על נתוני הפנסיה, והמשפחה נדרשת לתהליך בירוקרטי מורכב. לכן, כדי להוציא משניהם נתונים בהקדם, ולדעת לכל הפחות באיזו חברה מופקדים כספי הפנסיה והביטוח שלכם. 

קצבת שאירים: רוב הציבור חוסך בקרן פנסיה חדשה, שיש לה יתרונות אך גם חסרונות. הנקודה שחשוב לוודא, היא שהקרן תאפשר למשפחה להתקיים בכבוד, אם חלילה יקרה משהו לעמית בקרן. קצבת השאירים בפנסיה מבטיחה כי בן/בת הזוג וילדים (עד גיל 21) יקבלו קצבה  חודשית, כאשר גובה הקצבה נע בין 40% ל-100% מהשכר הקובע. 

כדי להגדיל את הקצבה החודשית, ניתן להוסיף סכום פעוט (כמה שקלים עד עשרות שקלים בחודש) על חשבון הצבירה לפנסיה, ולקבוע כי הקצבה תהיה בגובה 100% מהשכר הקובע. פחות הפקדות, יותר הגנה. בתקופת חירום, כדאי לבצע את הפעולה הזו. היא נכנסת לתוקף תוך חודש, ומגדילה משמעותית את הקצבה במקרה של פטירה. אחרי המלחמה ניתן לשנות בחזרה כרצונכם, זה גמיש לחלוטין.  

רווקים: לרווקים בלי ילדים לעיתים אין קצבת שאירים בפנסיה, וקרן הפנסיה מסכימה לכך למשך שנתיים. אבל אם אותו רווק התחתן או נולדו לו ילדים והוא שכח לעדכן את קרן הפנסיה, במקום לקבל קצבה בגובה השכר לכל החיים, השאירים שלו יקבלו רק את הכספים שהופקדו בחיסכון. זה עלול להיות דרמטי.

קביעת מוטבים: חשוב מאוד לקבוע מי יקבלו את הכסף במקרה של פטירה. אחרת, הכספים יחולקו לפי צו ירושה או צוואה. זו גם בירוקרטיה, וגם חלוקה שהמדינה קובעת, ולא המבוטח.  

לסיכום: בתרבות החיסכון הפנסיוני בישראל יש קשיים וכשלים, וחשוב להכיר את הזכויות שלכם. ישנם כמה שינויים קטנים שניתן לבצע, ויגדילו מאוד את ההגנה לקרובים של המבוטח. אל תגידו ‘לי זה לא יקרה’, ואל תצפו שמישהו אחר יטפל בזה עבורכם. דברו בהקדם עם קרן הפנסיה וסוכן הביטוח שלכם, והבטיחו הגנה מירבית לעצמכם ולבני המשפחה שלכם. 

רק בריאות לכולנו.

** האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה יעוץ ו/או תחליף לייעוץ ו/או שיווק מכל סוג שהוא ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע”פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. הנתונים נכונים לשנת המס 2023 אלא אם נרשם אחרת.