החזר מס על שינויים בעבודה: למי מגיע, ואיך מקבלים את הכסף?

שיעור המס שלכם נקבע מראש לכל השנה. בכל מקרה של שינוי במקום העבודה או בהכנסות, ייתכן מאוד ששילמתם יותר מדי מס, ומגיע לכם כסף

מאת מערכת Tax:on

שיעור המס שאתם משלמים נקבע כבר בתחילת השנה. המעסיק מניח שתעבדו אצלו כל השנה, ומנכה מס מדי חודש בהתאם. הוא גם מבצע התאמות במהלך השנה, כולל התאמה סופית בדצמבר, בהתאם להכנסה השנתית שלכם.

עם זאת, בשנים שבהן נרשמו השינויים הבאים במקום העבודה ובהכנסות שלכם, ייתכן מאוד ששילמתם יותר מדי מס, ומגיע לכם החזר כספי מרשות המיסים. 

עזיבת מקום עבודה. אם הפסקתם לעבוד אצל המעסיק במהלך השנה, כנראה שחישוב המס שלכם שגוי, וככל הנראה נשארו לכם גם נקודות זיכוי אישיות, שהן סוג של “בונוס” מהמדינה, שמקזזת את גובה המס המנוכה מהשכר שלכם, על בסיס חודשי בלבד. אם לא עבדתם 12 חודשים, ייתכן מאוד שנשארו לכם נקודות זיכוי לא מנוצלות עד סוף השנה.

מעבר למקום עבודה חדש. אם השכר שלכם השתנה, אם לא בוצע תיאום מס מול המעסיק הקודם, ובמקרים נוספים, ייתכן מאוד שמגיע לכם החזר מס. גם אם עשיתם תיאום מס, חשוב לדעת שרשות המיסים “מנפחת” מראש ב-10% את ההכנסה שלכם, ובמקרים רבים זה מקפיץ אתכם למדרגת המס הבאה, כלומר גורם לכם לשלם יותר מס ממה שצריך. בכל המקרים האלו, קיים סיכוי גבוה להחזר מס.

דמי אבטלה. אם חתמתם אבטלה, קיים סיכוי גבוה שמגיע לכם החזר, כי שילמתם מס לפי הכנסה שנתית מסוימת (כפי שהניח המעסיק שלכם), אך דמי האבטלה שקיבלתם נמוכים מהשכר האחרון שלכם במקום העבודה, כך שיש סיכוי גבוה שמגיע לכם החזר. 

משיכת פיצויים. לרוב בעזיבת עבודה, המעסיק משחרר את מרכיב הפיצויים מהקופה שלכם, ולעיתים משלם פיצויים נוספים (בהתאם לתנאים שלכם). רשות המיסים פוטרת ממס פיצויים בגובה של עד משכורת וחצי, או עד תקרת הפיצויים (13,310 ש”ח נכון ל-2023) – הנמוך מבין השניים. מעל התקרה הזו, הפיצויים חייבים במס. אם פדיתם את כל כספי הפיצויים, סביר מאוד להניח ששילמתם יותר מדי מס עבור הסכום שמעל תקרת הפיצויים, ומגיע לכם החזר. 

חישוב לדוגמה

שכר חודשי: 15,000 ש”ח  

נקודות זיכוי: 2.25  

תקופת עבודה: 6 חודשים 

תקופה ללא עבודה (ובלי הכנסות): 6 חודשים 

ניכוי מס ע”י המעסיק: 19,390 ש”ח

בהנחה של 12 חודשי עבודה וניצול 6 נקודות זיכוי בפועל  

מס שנתי לתשלום: 2,996 ש”ח

לאחר ניצול נקודות זיכוי שלא נוצלו עבור 6 החודשים ללא עבודה

החזר מס: 16,934 ש”ח

לסיכום: אם נרשמו אצלכם שינויים במקום העבודה ב-6 השנים האחרונות, כמו מעבר מקום עבודה, דמי אבטלה, תשלום מס על פיצויים, ועוד – קיים סיכוי מצוין שמגיע לכם החזר מס.

לא בטוחים? תנו לנו לעזור. לחצו כאן וגלו תוך פחות מדקה מה הסיכוי שמגיע לכם החזר כספי מרשות המיסים.

** האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה יעוץ ו/או תחליף לייעוץ ו/או שיווק מכל סוג שהוא ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע”פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. הנתונים נכונים לשנת המס 2023 אלא אם נרשם אחרת.