החזר מס על משיכת כספי פיצויים, תגמולים וקרן השתלמות: כל מה שצריך לדעת

שכירים שקיבלו פיצויים מהמעסיק, משכו כספי תגמולים מתוכנית פנסיונית או פתחו קרן השתלמות לפני המועד, זכאים במקרים רבים להחזר כספי מרשות המיסים. 

מאת מערכת Tax:on

שכירים המסיימים לעבוד אצל המעסיק ומקבלים פיצויים, ושכירים המושכים כספי תגמולים או קרנות השתלמות משלמים לעיתים קרובות שיעור מס גבוה מדי על הכספים האלו, וזכאים להחזר מס מרשות המיסים. 

באילו מקרים מגיע לך החזר מס על כספי פיצויים, תגמולים או קרנות השתלמות? 

החזר מס על כספי פיצויים

כאשר מסיימים לעבוד אצל המעסיק, מקבלים כספי פיצויים, אם באמצעות שחרור הכספים שנצברו בתוכנית הפנסיונית (פוליסת מנהלים, קרן פנסיה או קופת גמל), ו/או באמצעות תשלום פיצויים ישירות מהמעסיק לשכיר. 

לרוב, מנוכה מס מהתשלומים האלו. פעמים רבות, הניכוי גבוה מדי, כי אינו מתחשב בהכנסותיך בפועל עד סוף השנה. במקרים אלו, מגיע לך החזר כספי מרשות המיסים, עבור המס העודף שנגבה מכספי הפיצויים.  

החזר מס על משיכת כספי תגמולים 

אם משכת כספי תגמולים מתוכנית פנסיונית ונוכה מהם מס, מדובר על משיכה שלא כדין. החברה המנהלת את התוכנית הפנסיונית העבירה 35% מהחיסכון שלך לרשות המיסים, בהתאם להוראות הדין, אך ייתכן שהכספים נמשכו בשנה שבה לא ניצלת את כל נקודות הזיכוי שעמדו לרשותך, ולכן מגיע לך החזר כספי.

החזר מס על משיכת קרן השתלמות

אם משכת קרן השתלמות לפני המועד החוקי (לרוב 6 שנים מפתיחתה), קרן ההשתלמות ניכתה 47% מס במקור מכל החיסכון שלך. בפועל, ייתכן ששיעור המס השולי שלך באותה שנה היה נמוך מ-47%, ולכן מגיע לך זיכוי כספי מרשות המיסים בגין המס העודף ששולם. 

איך יודעים אם משכתי כספים כאלו בעבר?

1. טופס 161 וטופס 857. אם סיימת עבודה אצל המעסיק באחת מ-6 השנים האחרונות, עליך לחפש טופס 161 (הודעת מעסיק עם סיום עבודה), ולפנות למוקד השירות של הקופות שבהן נצברו הפיצויים שלך, ולבקש מהם לבדוק אם בוצעה משיכה של כספי הפיצויים בניכוי מס. אם כן, עליך לבקש מהם אישור 857, המעיד על המשיכה וסכום המס שנוכה. 

אגב, אם בטופס 161 מופיע גם כי המעסיק לשעבר שילם פיצויים וניכה מהם מס, מערכת Tax:on תקבל את הנתון הזה כחלק ממשיכת הנתונים מרשות המיסים, ואין צורך בכל צעד נוסף מצדך. 

2. ניירת מחברת הביטוח. רצוי לחפש ניירת שהתקבלה מחברת הביטוח בשנים האחרונות, כדי להבין אם יש או הייתה לכם פוליסה שעשויה להיות רלוונטית לצורך החזר מס. 

3. הודעת SMS מחברת הביטוח. בסביבות החודשים מרץ-מאי, חברות הביטוח שולחות עדכון וקישור לדוח השנתי שלך. 

כדאי לדעת 

1. כספי תגמולים – ניתן לקזז נקודות זיכוי אישיות שלא נוצלו באותה שנה, כנגד המס החל במשיכה שלא כדין. לעומת זאת, לא ניתן לקזז הוצאות, פטורים, קיזוזי הפסדים וזיכויים מהכנסה הנובעת ממשיכה שלא כדין. 

2. קרן השתלמות – ניתן לנצל פטורים, זיכויים ונקודות זיכוי אישיות שלא נוצלו באותה שנה, כנגד המס שנוכה במקור בגין משיכה שלא כדין.

3. תשלום מס רווחי הון במשיכה כדין של קרן השתלמות – לא ניתן לקזז הפסדים, אך ניתן לקזז נקודות זיכוי אישיות וזיכויים.

4. אם משכת כספי תגמולים או קרן השתלמות עם הפסדים – לא ניתן לקזז את ההפסדים כנגד מקורות הכנסה אחרים כגון ריביות, דיבידנדים, ורווחי הון מניירות ערך

5. אם משכת קרן השתלמות כדין לאחר שמלאו לך 60 ושולמו מס על הרווחים – ייתכן שמגיע לך החזר מס. 

איזה מסמך עליי להעלות למערכת?

אישור מהחברה ממנה משכת את הכסף הכולל פירוט הסכומים ששולמו ומס הכנסה שנוכה בגינם – טופס 857 (כך נראה הטופס).

איך משיגים טופס 857?

1. ניתן לפנות למוקד השירות של החברה שממנה משכת את הכסף (מגדל, אלטשולר שחם וכדומה).

2. ניתן גם לפנות לסוכן הביטוח שלך ולבקש את המסמכים. 

** האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה יעוץ ו/או תחליף לייעוץ ו/או שיווק מכל סוג שהוא ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע”פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. הנתונים נכונים לשנת המס 2023 אלא אם נרשם אחרת.