החזר מס על פיצויים ועזיבת עבודה: כל מה שצריך לדעת

איך למצות את הפטור ממס על כספי הפיצויים שלכם, כולל טיפ חשוב שעשוי לחסוך לכם אלפי שקלים

מאת מערכת Tax:on

כאשר שכיר מסיים את דרכו במקום העבודה, המעסיק לרוב משחרר את צבירות כספי הפיצויים שהופקדו עבורו בתוכניות הפנסיוניות, ולעיתים אף מבצע השלמה של פיצויים, מעבר לכספים שנצברו בתוכניות אלו.  

על פי פקודת מס הכנסה, רשות המיסים רואה את העובד כאילו קיבל את כספי הפיצויים במועד שבו סיים את עבודתו, והכספים הועברו לרשותו. בהתאם לכך, על העובד להתחשבן בגינם. 

אחת מדרכי ההתחשבונות הנפוצות היא ניצול פטור על הפיצויים. 

שכירים יכולים לקבל פטור ממס על פיצויים, כאשר חישוב הפטור מתבצע על בסיס השכר האחרון שקיבל העובד, כפול ותק העובד. תקרת הפיצויים הפטורה ממס (נכון לשנת 2023) 13,310 ש”ח.

ניקח לדוגמה שכיר שעבד באותו מקום עבודה 10 שנים, בשכר חודשי של 15,000 ש”ח. אותו שכיר זכאי לפטור ממס עבור מלוא התקרה הקבועה בחוק, 13,310 ש”ח, כפול 10 שנות עבודה. בסה”כ, הוא זכאי לפטור ממס על פיצויים בסכום של עד 133,310 ₪.

טיפ חשוב

אם השכר האחרון נמוך מתקרת הפיצויים הפטורה ממס (13,310 ש”ח), ניתן לפנות למעסיק, ולבקש להגדיל את השכר האחרון בשיעור של עד 50%, ולא יותר מתקרת הפטור, בהתאם להנחיות מס הכנסה. 

ניקח לדוגמה שכיר שעבד באותו מקום עבודה במשך 10 שנים, ושכרו האחרון עומד על 10,000 ש”ח. אם המעסיק יגדיל את השכר האחרון עד לתקרת הפטור, 13,310 ש”ח (פחות מ-50%). כך, במקום שהפטור ממס על פיצויים יעמוד על 100,000 ש”ח (כאמור, השכר האחרון בשיעור של 10,000 ש”ח, כפול 10 שנות עבודה), תקרת הפטור שלו תקפוץ ל-13,310 ש”ח (לפי תקרת הפטור של 13,310 ש”ח, כפול 10 שנות עבודה). בשורה התחתונה, אותו שכיר יקבל תוספת של 33,310 ש”ח לכספי הפיצויים הפטורים ממס. 

אם עזבתם מקום עבודה ושילמתם מס על הפיצויים מעבר לפטור, ייתכן מאוד שמגיע לכם החזר מס, כי לרוב מעסיקים מנכים מהפיצויים החייבים במס את שיעור המס המרבי. במקרה זה, מומלץ מאוד לבדוק אם מגיע לכם החזר מס מהמדינה. 

חשוב לזכור: ניצול פטור על פיצויים עלול לפגוע בפטור על הקצבה בגיל פרישה, וזאת בהתאם להוראות נוסחת הקיזוז. מומלץ להיוועץ בנושא עם בעל רישיון מתאים, בטרם נקיטת כל פעולה. 

** האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה יעוץ ו/או תחליף לייעוץ ו/או שיווק מכל סוג שהוא ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע”פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. הנתונים נכונים לשנת המס 2023 אלא אם נרשם אחרת.