החזר מס לאימהות: כל מה שצריך לדעת

ילדים זו שמחה, אבל גם הוצאה לא קטנה. החדשות הטובות: לצד ההוצאות, הילדים מזכים אותך לעיתים קרובות גם בהחזר מס מהמדינה

מאת מערכת Tax:on

אין בעולם אהבה כמו אהבה של אימא. אבל איך אומרים, עם אהבה לא הולכים למכולת. ההתרגשות הגדולה סביב הלידה מלווה לרוב בהוצאות כספיות לא מבוטלות, בתחילת הדרך (וגם בהמשך). ילדים זו שמחה, אבל גם הוצאה לא קטנה.

החדשות הטובות: כאם טרייה, מגיעות לך נקודות זיכוי במס, וככל הנראה גם החזר מס על השנה האחרונה, ואולי גם על שנים אחורה. באילו מקרים עובדת שילדה לאחרונה זכאית להחזר מס מהמדינה?

שכר נמוך במהלך חופשת הלידה. במקרים רבים, האם שעובדת כשכירה תקבל ב-14 השבועות של חופשת הלידה שכר נמוך מהשכר הרגיל. זה נובע, בין היתר, מחישוב שונה של רכיבי השכר, כשהעובדת אינה מגיעה לעבודה. ואם בתקופה זו העובדת הרוויחה שכר נמוך יותר, הרי שהכנסתה השנתית תהיה נמוכה יותר, וככל הנראה תשלום המס שנקבע עבורה מראש גבוה מדי, ומגיע לה החזר.

הארכת חופשת לידה ללא תשלום. חופשת הלידה בישראל קצרה (עד 14 שבועות), ונשים רבות מאריכות את חופשת הלידה לחל”ת, לפרק זמן של בין כמה שבועות ועד מקסימום שנה מהלידה. כלומר, היולדת נשארת בבית למשך חודשים רבים נוספים, שבהם אין לה הכנסה. זה מקטין משמעותית את הכנסתה השנתית, וכן את תשלומי המס שהיא נדרשת לשלם. גם במקרים אלו, מגיע לה החזר מס מהמדינה.

נקודות זיכוי. הורים זכאים לנקודות זיכוי במס, מהלידה עד גיל 18, לפי החלוקה הבאה:

  • שנת הלידה – חצי נקודת זיכוי
  • גילאי 1-5 – 2 נקודות זיכוי
  • גילאי 6-17 – נקודת זיכוי
  • גיל 18 – חצי נקודת זיכוי

במקרים רבים, בשל טעויות או היעדר דיווח, חלק או כל נקודות הזיכוי הללו לא מתקבלות. במקרים אלו, אימהות זכאיות להחזר מס, עד שש שנים אחורה, בשל תשלומי מס גבוהים מדי, או אי קבלת נקודות זיכוי. הדרך היחידה לקבל את ההחזר הזה, היא בהגשת בקשה להחזר מס מרשות המיסים.

** האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה יעוץ ו/או תחליף לייעוץ ו/או שיווק מכל סוג שהוא ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע”פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. הנתונים נכונים לשנת המס 2023 אלא אם נרשם אחרת.