החזר מס על תרומות: כל מה שצריך לדעת

אם תרמת למוסד ציבורי המוכר לצרכי מס, מגיע לך החזר של עד 35% מגובה התרומה. כמה מגיע לכם, ואיך תקבלו את הכסף?

מאת מערכת Tax:on

“לעשות מעשה טוב הוא משימתו המהוללת ביותר של האדם”, כתב סופוקלס במאה ה-5 לפנה”ס. וכמו המחזאי היווני הגדול (ולהבדיל), גם רשות המיסים מברכת על מעשים טובים, כגון תרומות לעמותות, מלכ”רים ומוסדות ציבוריים, ואף מחזירה כסף למי שבוחר לתרום להם.  

למי מגיע החזר על תרומות?  

לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, “אדם שתרם בשנת מס פלונית סכום העולה על 200 ש”ח לקרן לאומית או למוסד ציבורי […] יזוכה מהמס שהוא חייב בו באותה שנה בשיעור של 35% מסכום התרומה”.

כלומר, מי שתרם במהלך השנה למוסד או מוסדות מוכרים, זכאי להחזר של 35% מכלל התרומות, במסגרת החזר המס השנתי.  

מה ההחזר המקסימלי?   

החזר המס על תרומות מוגבל לסכום של עד 30% מההכנסה השנתית של התורם/ת באותה שנת מס, או עד 10 מיליון שקלים – הנמוך מבין השניים. אם הסכום לזיכוי עולה על “התקרה לזיכוי”, הזיכוי יתקבל בשנת המס העוקבת.  

איזה תרומות מזכות בהחזר מס?  

כדי לקבל החזר מס, התרומה צריכה להינתן למוסד ציבורי. מוסד ציבורי מוגדר בסעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה כחבר בני אדם הקיימים ופועלים למטרה ציבורית, והיא “מטרה שעניינה דת, תרבות, חינוך, מדע, בריאות, סעד או ספורט וכן מטרה אחרת שאושרה על ידי שר האוצר כמטרה ציבורית”.

איך בודקים אם מגיע לי החזר על תרומה? 

סימולטור רשות המיסים מאפשר לבדוק עצמאית אם מוסד מסוים קיבל אישור לפי סעיף 46 (כלומר מוכר לשם קבלת החזר מס על תרומה) בקישור הזה, שבו ניתן למלא את אחד מפרטי המוסד (שם או מספר תיק מס הכנסה), ולקבל אישור מיידי להדפסה, כי מדובר במוסד מוכר לקבלת החזר עבור תרומה.  

איזה טפסים צריך להגיש? 

את האישור מאתר רשות המיסים, לצד קבלות על התרומה, יש לצרף לטופס 116 (טופס בקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכויי המס), ולהגיש עם הבקשה להחזר מס. 

האם המעסיק שלי לא דואג לזה? 

תלוי. בחלק ממקומות העבודה, ההחזר מתבצע על ידי מחלקת שכר, לאחר שהעובדים מסרו קבלות על התרומה, והמחלקה דואגת עבורם לאישור וביצוע הזיכוי. ברוב המקרים, שכירים נדרשים להגיש את הבקשה באופן עצמאי. לא דרשת? לא קיבלת. 

אז איך מקבלים את הכסף? 

בשאלון הזכאות של Tax:on, נעבור יחד על כל הוצאה או הכנסה חייבת במס, כולל תרומות, כדי להשיג את מלוא החזר המס שלך. אם תרמת בשנה הנבדקת למוסד ציבורי המוכר לצרכי מס, עליך להעלות את הקבלות לאזור האישי שלך.

לידיעתכם: אם תרמתם כסף במהלך שנת המס, עליכם להעלות למערכת Tax:on קבלה דיגיטלית עם ריכוז שנתי של כל התרומות לאותו מוסד. לחילופין, אפשר להעלות בסך הכל עד 3 קבלות ידניות עבור תרומות במהלך שנת המס. 

לסיכום: תרמת למוסד ציבורי? מגיע לך החזר מס של 35% מסכום התרומה. תורמים מדי שנה? מגיע לכם החזר מדי שנה. זה עד כדי כך פשוט.

“אנחנו מתקיימים ממה שאנחנו מקבלים. אנחנו חיים ממה שאנחנו נותנים” (ווינסטון צ’רצ’יל)

** האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה יעוץ ו/או תחליף לייעוץ ו/או שיווק מכל סוג שהוא ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע”פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. הנתונים נכונים לשנת המס 2023 אלא אם נרשם אחרת.